About

Sissel Wibom

Sissel Wiboms konstnärliga medium är oljefärg, akvarell, blyerts, kol och lera. Oljan är det primära. När Sissel pratar om oljefärgen så är det som att hon pratar om en kär vän. Hon har haft en relation till oljan i 40 år så det är inte så konstigt, de har lärt känna varandra på djupet.

Vi möts i hennes ateljé på Södermalm i Stockholm och samtalar om den konstnärliga praktiken, dess motstånd och fröjder. Sissel beskriver ögonblicken när motståndet släpper och arbetet flyter på och ”färgen förvandlas till metall” som en nästintill alkemisk upplevelse.

Sissel sätter värde på gott hantverk som en kvalitet att förhålla sig till i konsten och i livet. Autenticitet är ett annat viktigt begrepp som handlar om engagemang i det man gör. Det handlar även om närvaro både mentalt och kroppsligen. Att vistas i samma rum som sitt objekt, att andas samma luft.

Måleriet är föreställande, det är människor, interiörer och ting. Att måla handlar om att se och att förstå vad man ser, betonar Sissel. Erfarenheter av den materiella världen är viktig i det avseendet, det vill säga att man kan skilja olika taktila värden åt och intellektuellt och praktiskt förstå hur det kan översättas genom det konstnärliga mediet till bildytan. Vad är det som gör att en fjäder ser lätt ut? Det är fysikämnet i ett konstnärligt perspektiv.Perceptionsförmåga, teknik och därtill en konstnärlig idé: I porträtten handlar det om att vara trogenmotivet – modellen ska känna igen sig. Samtidigt är avbildningen som syfte underordnad. Sissel menar att här ligger den kritiska punkten: själva uppsåtet med målningen. Porträttet utgörs av hela bildytan, även det som modellen omges av, av abstraktionen i ljuset och koloriten. Detsamma gäller oavsett motiv. Sissel beskriver processen som en paradox – motivet är viktigt/motivet är oviktigt. Motivet är utgångspunkt och igångsättare, därefter vidtar praktiken att måla och då släpper motivet sin dominans. Att nå fram till den konstnärliga idén med just denna målning, till den inre föreställningen, det är hela syftet. Bilden består av arbetsprocessens sammanlagda intryck, motivet är stilla, men inte statiskt. Återigen – det handlar om att förstå vad man ser, med konstnärlig blick.

Leran, keramiken och krukmakeriet är en nyare bekantskap i Sissels Wiboms konstnärskap. SiOui Poterie är firmanamnet för krukmakeriet vilket berättar om banden till Frankrike. Formspråket har också en europeisk karaktär, det är traditionellt och robust. Klassiska café au lait-skålar, spilkumaroch fat står i staplar i verkstan och butiken i Västertorp vid sidan om uppläggningsfat och kannor i form av kålblad och trädgrenar. Godset ska användas i hushållet. Krukmakeriet är ett helt logiskt komplement till målandet: det är tingen som skapar sammanhang, hantverket och formen. Samtiden som konstnärligt uttryck lockar inte Sissel. Hon berättar om de olika hemmen i barndomeni Frankrike och i Sverige, om samlingarna av kuriosa, naturalier och loppmarknadsfynd - miljöer som satte prägel. Krukor och porslin och märkvärdiga ting fick drömmar i rörelse och kom att utgöra referenspunkter för det konstnärliga uttrycket. Så småningom öppnades dörren för att själv närma sig leran och formerna som sätter prägel och karaktär - en ny gren i konstnärskapet växer fram.

Den mänskliga närvaron gör sig alltid påmind i Sissel Wiboms konst: det är handens avtryck i keramiken, bruksgodsets användning, det är interiörerna i måleriet, rummen, textilierna, objekten. Det är civilisation och kultur, nu och här och i drömmens bildvärld.

Anna T Wolgers
konstnär, skribent

CV

UTBILDNING:

2016/7
Konstfack Going Public XL 30 hp som handlar om konstnärlig offentlig gestaltning. Kursen har letts av konstnären Bea Hansson

2017

Konstfack Konstteori”Tema Främlingen” 15 hp ledd av Tom Sandquist

2001
Konsthögskolan, påbyggnadsår i grafik o i muralmåleri, Stockholm

1986-91        
Konsthögskolan, måleri, Stockholm

1984-86        
Academie Superieure des Beaux-Arts, Paris

1980          
Stockholms tillskärarakademie, grundkurs i tlllskärning

1979-81        
Gångsätra skola, Lidingö. Tre-årig humanistisk linje, franska och spanska

STIPENDIER:

2016
Stiftelsen San Michele, Capri

2007            
Konstakademien

2005-6          
Konstnärsnämnden

2004
Längmanska

1995            
Konstnärsnämnden

1994            
Konstakademien

1992            
Konstnärsnämnden

1989            
Maria Bonnier-Dahlins Stipendie för Unga Konstnärer

SEPARATA UTSTÄLLNINGAR:

2018
KIKK Konstnärsägt galleri i Katrineholm

2015
Galleri Forum, samtidsplats för Kultur

2014
Galleri Argo, Stockholm

2012
KonstForum, Norrköping

2011
Ljungbergmuseet, Ljungby

2010
NK-villan i Nyköping

2009
Konstlithografiska museet i Tidaholm

2009
Smålands Konstarkiv, Knäppfabriken, Värnamo

2007
Konsthallen, PiteåGalleri Mariann Ahnlund, UmeåTäby bibliotek ”Månadens Konstnär”

2006
Galleri Argo, Stockholm

2007
Svenska klubben, ParisKonsthallen i Hishult

2004
Konstakademien, Stockholm

1997
Galleri Krister Fahl, Stockholm

1998
Med Filippa Arrias. Konsthallen, Hishult

1990
Galleri Mejan, Stockholm

OFFENTLIGT GESTALTNINGSUPPDRAG:

2016
Blästadsskolan, Linköpings Kommun

SAMLINGSUTSTÄLLNINGAR I URVAL:

2019
Keramikkollektivet ZAS på Showroom, Konstnärshuset/Stockholm

2018
Keramikkollektivet ZAS på Hotell C, Stockholm

2017
Teckningskollektivet AKROMA på National Museum Arsenals
Riga 55 europeiska konstnärer
FAMILY FIRST Södertälje Konsthall

2016
Bonniers Konsthall, Maria Bonnier-Dahlins  
StipendieFond fyller 20 år Konstnärshuset, julutställningen

2015
Blå på Galleri Argo
Teckningsmuseet i Laholm, ”Prime Matter”

2013
Fredriksborgsmuseet, Portaet Nu!, DK
Galleri Bergdala, Växjö m Karin Almlöf o Örjan Wickström

2012
Galleri Argo ”Nystart” Konsthallen i Hishult ”Illusioner”
Galerie Helena, Stockholm. ”Strindberg Sortie”
Galleri Argo Luciautställning
Ljungbergmuseets Julutställning
Konstnärshusets Medlemsutställning

2010
Koppartryckare Siv Johansson och hennes konstnärer
Ljungbergmuseets Julutställning
Ljungbergmuseets 20-årsjubileum

2009
SKFs Julutställning på Konstnärshuset
Ljungbergmuseets Julutställning
Art in office
Restaurant KB/Konstnärshuset

2008
Galleri Argo m Filippa Arrias o Cecilia Sikström
Sollentuna mässan
Ljungbergmuseets Julutställning

2007
Smålands Konstarkiv, ”Blomster”

2006
Konstnärshuset ”Minimarket”
Bonniers Konsthall,  Maria Bonnier-Dahlins  
StipendieFond fyller 20 år Konstnärshuset, julutställningen

2004
Konstnärshuset och Hallwyllska museet,
”Monumentala sötsaker”,
kring sekelskifteskonstnären Julius Kronberg, Stockholm

2001
Konstnärshuset, grafikgalleriet ”En blomma är”, Stockholm

1996
Sollentunamässan, Bonnier-Dahlins 10-års jubileum

1992
Sollentunamässan, specialutställningen om porträtt
Liljevalchs Konsthall ”Se människan”, Stockholm

1991
Galleri Hårleman, Malmö
Eskilstuna Konstmuseum

PORTRÄTTUPPDRAG I URVAL1989-2016:

2019
Anders G Carlberg, styr Herenco
Jarl Mared, styr Herenco

2018
Christina Hamrin, kulturskribent, styr Herenco

2014
Marie Göranzon, skådespelerska

2013
Jan Malmsjö, skådespelare
Gunnar Petri, VD Stim
Per Axerup, kyrkoherde i Högalidsförsamling
Anders Hallberg, rektor Uppsala Universitet
Axel Calissendorff, fd ordförande Advokatsamfundet
Leif Lewin, professor i statsvetenskap o vältalighet, Uppsala universitet
Birgit Friggebo, kulturminister
Birgit Friggebo, landshövding i Jönköpings Län
Carl-Erik Feinsilber, vd Inductus
Carl-Johan Bonnier, vd Marieberg
Gabriel Romanus, vd Systembolaget
Ghita Norbye, skådespelerska, Danmark
Gunnar Bergvall, grundare av TV4
Gösta Wiking, vd Perstorp Communications AB
Ingemar Ingvik, Borgmästare i Stockholm Stad
Inger Ohlsson, vd TCO
Jeanette Bonnier
Margaretha af Ugglas, utrikesminister
May Engwall,ordf i Kommunfullmäktige Katrineholm
Mikael Alfort, vd Alcro
Morten Narrowe, Överrabbi i Stockholm
Per-Olov Atle, vd Bonniers
Sigvard Marjasin, landshövding i Örebro
Sven Lundh, vd Källemo
Tomas Bonnier, fd vd Marieberg
UllaBrith Fridell, vd K-Utveckling
Rune Lindquist, fd förvaltningschef på Stockholms universitet

REPRESENTERAD

SAK
Bonniers Konstsamling
Linköpings Kommun
Dramatiska Teatern,
Statens Konstråd
Örebro Kommun
Utrikesdepartementet
Kulturdepartementet
Uppsala Universitet
Jönköpings Kommun
Norrköpings Kommun
Katrineholms Kommun
Stockholms universitet
Fredriksborgs museum, Danmark
Stockholm Läns landsting
Judiska Församlingen
Högalids församling
Jeanette Bonniers samling
Carl-Johan Bonniers samling
Maria Bonnier-Dahlins samling
Pontus Bonnier samling
Alforts samling

LÄRARTJÄNSTER:

2006-16
Arrangör för egna kurser i måleri, Stockholm och i utomlands

1996-2016    
Gäst och vik. lärare i modellteckning, modellmåleri på Konstfack, Gerlesborgsskolan, Basis, Tidaholms folkhögskola.
Cirkelledare på Folkuniversitetet och Studiefrämjandet.

2002-2006    
Lärare i färg o form, modellteckning/ Arkitekturhögskolan

2002            
Lärare i färg o form, modellteckning/
Beckmans Skola för mode, reklam och design

ÖVRIGA KONSTNÄRSRELATERADE UPPDRAG:

2012
-Styrelsemedlem i Nordiska konstförbundet/Nkf.

2006-11
Styrelsemedlem i Svenska Konstnärernas Förening/SKF

2009-
Ansvarig arrangör av kroki på Konstnärshuset

1993-96
 
Färgsättning av Svenska ambassader i Kiev och Zagreb och
polistationen i Vällingby

1993
 
Inbjudningskort till Jeanette Bonniers 60-årsdag, 200 st torrnålar

1989
 
Kostymformgivning till dansföreställning med koreografi av Anna-Lisa Törrönnen, Kulturhuset

1981
     
Allt-i-allo i rekvisita, kostym och scen för TV-serien ”Privatdetektiven av Carl-Johan De Geer och Håkan
Alexandersson. Under ledning av Kristina Abelli-Elander.

ÖVRIGA KONSTNÄRSRELATERADE UPPDRAG:

2012
-Styrelsemedlem i Nordiska konstförbundet/Nkf.

2006-11
Styrelsemedlem i Svenska Konstnärernas Förening/SKF

2009-
Ansvarig arrangör av kroki på Konstnärshuset

1993-96  
Färgsättning av Svenska ambassader i Kiev och Zagreb och
polistationen i Vällingby

1993  
Inbjudningskort till Jeanette Bonniers 60-årsdag, 200 st torrnålar

1989  
Kostymformgivning till dansföreställning med koreografi av Anna-Lisa Törrönnen, Kulturhuset

1981      
Allt-i-allo i rekvisita, kostym och scen för TV-serien ”Privatdetektiven av Carl-Johan De Geer och Håkan
Alexandersson. Under ledning av Kristina Abelli-Elander.